Onze missie uw levenskwaliteit

Zondag beslist u in welk Vlaanderen u wil leven.

Want verkiezingen gaan uiteindelijk niet over politici, maar wel over u. #metHilde gaan we voor een Vlaanderen waar iedereen meetelt. Een Vlaanderen dat levenskwaliteit geeft aan élke Vlaming. En daarvoor kan je op Hilde én CD&V rekenen. Want een stem voor CD&V, is een stem voor Hilde.

Onze Thema's. Jouw stem.

Goed, gezond en gerust leven
    Jobs & koopkracht
    Milieu, klimaat & mobiliteit
    Gezin & gezondheid
    Veiligheid & justitie
    Slagkrachtige overheid
  • Iedereen aan de slag
    Jobs & Koopkracht
    Een innovatieve economie op mensenmaat

In een wereld die volop en razendsnel evolueert, ligt de focus van CD&V ondubbelzinnig op mensen én hun levenskwaliteit. De kans om goed te leven kan je niet los zien van een goed inkomen en de mogelijkheid om vooruit te gaan. Wij willen verder op de ingeslagen weg: meer jobs creëren om de koopkracht te versterken, investeren in gezonde en werkbare jobs, en ondernemers en KMO’s ondersteunen.

• Onderwijs
    Toponderwijs in Vlaanderen
    Elk talent een leven lang competent

Goed leven, dat wil ook zeggen dat onze kinderen alle kansen krijgen om hun talent te ontwikkelen. Dat we als volwassenen de ruimte hebben om een leven lang te blijven bijleren. En dat we een goede balans vinden tussen ons leven en ons werk. Elk talent een leven lang competent: een beter recept is er niet voor een goede kwaliteit van leven. CD&V heeft daarom een sterk onderwijsplan klaar, een tienkamp van talenten, taal en technologie voor het Vlaamse onderwijs. We gaan dan ook resoluut voor goud in 2024.

• Milieu, klimaat en mobiliteit
    Milieu, klimaat & mobiliteit
    Vlot onderweg in een gezonde omgeving

Ons leefmilieu en onze mobiliteit zijn cruciaal voor onze levenskwaliteit. Een gezond leven is ook vlot onderweg kunnen zijn in een gezonde omgeving. Het milieu wordt niet gezonder door geruzie of berekeningen op papier, wel door een actieve samenwerking tussen mensen, organisaties, bedrijven en overheden. Je kan immers onmogelijk goed leven in een ongezonde en onveilige wereld. Het is bovendien eenvoudigweg onze plicht om de planeet in dezelfde of betere staat door te geven aan onze kinderen.

Gezin & gezondheid
    Zorgen voor een warm nest, gezond lichaam en fitte geest

Een gezond leven is en blijft de basis van een goede levenskwaliteit. Maar een goede gezondheidszorg wacht niet tot we ziek zijn. Ziekte voorkomen én goed zorg dragen voor jezelf en elkaar zijn minstens zo belangrijk. Een gezond leven is en blijft de basis van een goede levenskwaliteit en blijft voor ons de grootste prioriteit.

• Veiligheid justitie
    Veiligheid en justitie
    Nabij, rechtvaardig en kordaat

Een gerust leven, dat is je veilig en beschermd voelen. In veilige buurten waar er geen muur rond staat, maar waar mensen elkaar kennen en zich geborgen voelen. Dat is een beleid dat er staat als slachtoffers haar nodig heeft, maar dat ook streng en consequent omgaat met daders.

• Slagkrachtig
    Slagkrachtige overheid
    Een samenleving van én voor alle mensen

Onze samenleving verandert aan sneltempo. Wie had er 5 jaar geleden voorspeld dat terreur, migratie en klimaat de grote uitdagingen zouden worden voor onze overheid?  En een slagkrachtige overheid moet zich aanpassen, nieuwe evoluties onderzoeken en ondersteunen, negatieve effecten bijsturen. Een slagkrachtige overheid moet ook heel flexibel kunnen inspelen op nieuwe noden en evoluties in de maatschappij.

• Europa
    Europa verbindt én beschermt mensen
    Een goed, gezond en gerust leven in Europa

Ons land is geen eiland. Daarom hebben de christendemocraten de voorbije decennia gestalte gegeven aan het Europese project. CD&V wil die lijn doortrekken en voortbouwen aan het Europese model dat vrede, welvaart en stabiliteit heeft gebracht.