Iedereen aan de slag

Jobs & Koopkracht

Een innovatieve economie op mensenmaat

In een wereld die volop en razendsnel evolueert, ligt de focus van CD&V ondubbelzinnig op mensen én hun levenskwaliteit. De kans om goed te leven kan je niet los zien van een goed inkomen en de mogelijkheid om vooruit te gaan. Wij willen verder op de ingeslagen weg: meer jobs creëren om de koopkracht te versterken, investeren in gezonde en werkbare jobs, en ondernemers en KMO’s ondersteunen.

Goed loon
+ 240 k
extra jobs
+ € 140
extra nettoloon per maand
publieke investeringsgraad

De voorbije vijf jaar hadden onze regeringen een duidelijke focus op jobs. Zo zijn er maar liefst 240.000 jobs bijgekomen en is de helft van de jobcreatie in de privésector te danken aan maatregelen van de huidige regering. Daarbij ging ook onze koopkracht erop vooruit. Wie werkt verdient netto tot €140 per maand meer en wie het heel moeilijk heeft ging er nog sterker op vooruit. Het beschikbaar inkomen en de koopkracht namen toe en ook de sociale uitgaven stegen met €16 miljard.

CD&V wil verder op de ingeslagen weg en gaat voor volledige tewerkstelling met gezonde jobs. We willen in de komende legislatuur 240.000 extra jobs creëren en zetten daarbij gericht in op de grote groep inactieven die vandaag onvoldoende aan de bak komt. Het moet gaan om gezonde jobs waarbij we inzetten op werkbaar werk, zeker voor mensen met kinderen.

Daarnaast moet werken ook écht lonen. Iedereen die werkt verdient meer. We doen nog meer voor de stille werkers zoals vuilnismannen, huishoudhulpen, horeca-medewerkers, kassiersters en nog vele anderen. Ook voor de mensen met kinderen doen we nog extra. Daarbij hoort ook een correct pensioen waarmee je je oude dag kan betalen en een goed en gerust leven leiden ondersteund door een sterke Vlaamse Sociale Bescherming.

Tot slot pleiten we ook voor een innovatieve en kmo-vriendelijke economie waarbij we de publieke investeringsgraad willen optrekken tot 3% van het BBP. We versterken het zelfstandigenstatuut en zorgen voor competitieve ondernemers. Ook Europa vormt hierbij een belangrijke hefboom op vlak van investeringen en garantie op eerlijke jobs.

Stap mee op De Weg Vooruit
Dialoogmoment Innovatieve economie
De taxshift: Wat doe jij met 580 euro meer per jaar?
Sluitingsdag afschaffen is geen goed idee
Ontdek het groeipakket!
Europa, partner voor een goed leven
Investeren in een krachtige en duurzame economie