Goed leven

Een goed leven: da’s voldoende centen hebben, mijn kinderen die goed opgroeien en sterk onderwijs hebben. En voor mezelf een job waar ik kan ademen.

De kans om goed te leven, valt niet los te zien van een goed inkomen en de mogelijkheden om vooruit te gaan. Wij willen verder gaan op de ingeslagen weg, en meer jobs creëren om de koopkracht te versterken, investeren in gezonde en werkbare jobs, en ondernemers en KMO’s ondersteunen. Want een sterke economie die zuurstof geeft aan iedereen, wordt niet gedragen door goede cijfers, wel door wie dag in dag uit kan werken en ondernemen. Daarbij hoort een samenleving die mensen niet als getallen ziet maar die oog heeft voor wie op de stoep staat en er alles aan doet om niemand achter te laten

CD&V gaat voor volledige tewerkstelling met gezonde jobs. We willen in de komende legislatuur 240.000 extra jobs creëren en zetten daarbij gericht in op de grote groep inactieven die vandaag onvoldoende aan de bak komt. Het moet gaan om gezonde jobs waarbij we inzetten op werkbaar werk, zeker voor oudere werknemers en mensen met kinderen.

Daarnaast moet werken ook écht lonen. Iedereen die werkt verdient meer. We doen nog meer voor de stille werkers zoals vuilnismannen, huishoudhulpen, horecamedewerkers, kassiersters en nog vele anderen. Ook voor de mensen met kinderen doen we nog extra. Daarbij hoort ook een correct pensioen waarmee je je oude dag kan betalen en een goed en gerust leven leiden ondersteund door een sterke Vlaamse Sociale Bescherming.

Tot slot pleiten we ook voor een innovatieve en kmo-vriendelijke economie waarbij we de publieke investeringsgraad willen optrekken tot 3% van het BBP. We versterken het zelfstandigenstatuut en zorgen voor competitieve ondernemers.

Goed leven, dat wil ook zeggen dat onze kinderen alle kansen krijgen om hun talent te ontwikkelen. Dat we als volwassenen de ruimte hebben om een leven lang te blijven bijleren. En dat we een goede balans vinden tussen ons leven en ons werk. Elk talent een leven lang competent: een beter recept is er niet voor een goede kwaliteit van leven.

Een leven lang een job kunnen doen waar je je goed bij voelt op een manier die je niet uitput: dat is een basisrecht voor elke Vlaming. Je werk moet leefbaar zijn en je leven werkbaar. Iedereen moet kunnen evolueren op zijn of haar ritme en op elk moment van z’n leven de job aantrekken die past bij wie hij of zij is. En wie wil bijleren, wordt niet tegengehouden. Want leren stopt niet bij het verlaten van de school of universiteit.

Wij kiezen voor een sterk onderwijs in een duurzame economie op mensenmaat die zuurstof geeft aan iedereen en zorg draagt voor wie het moeilijk heeft.