Gezin & gezondheid

Zorgen voor een warm nest, gezond lichaam en fitte geest

Een gezond leven is en blijft de basis van een goede levenskwaliteit. Maar een goede gezondheidszorg wacht niet tot we ziek zijn. Ziekte voorkomen én goed zorg dragen voor jezelf en elkaar zijn minstens zo belangrijk. Een gezond leven is en blijft de basis van een goede levenskwaliteit en blijft voor ons de grootste prioriteit.

Gezondheid

Een warm nest geeft vleugels

Wie kan terugvallen op een warm nest, voelt zich zekerder, geruster en meer geborgen. En kan van daaruit veerkrachtig het leven instappen. Een mens leeft immers niet voor zichzelf alleen, maar zoekt net verbinding met zijn omgeving. CD&V zal altijd opkomen voor onze gezinnen en een beleid voeren dat hen de zuurstof geeft die ze nodig hebben om een zorgeloos nest te creëren.

> Ontdek hoe de levenkwaliteit van alle gezinnen garanderen

Extra injecties voor onze gezondheidszorg

Onze hoogstaande gezondheidszorg heeft ervoor gezorgd dat de levensverwachting blijft stijgen. Een lang leven is echter niet automatisch een goed leven. We geven mensen daarom de garantie dat, wanneer ze nood hebben aan zorg of ondersteuning, ze die ook krijgen. Iedereen heeft recht op hulp en zorg die betaalbaar, kwaliteitsvol en toegankelijk is.

> Lees hier hoe we extra investeren in onze gezondheidszorg

Kunnen zorgen voor jezelf en elkaar

Steeds meer mensen hebben zorg nodig. Deze moeten ze zo zoveel mogelijk zelf kunnen organiseren naar hun eigen wensen. En deze moeten ze zo lang mogelijk krijgen in de eigen vertrouwde omgeving. Zo behouden ze hun gevoel van geborgenheid en verhogen ze hun (reeds beperkte) levenskwaliteit. Daarom zet CD&V in op ‘eigen zorg in eigen buurt’ en ondersteuning van de mantelzorger.

> Dit doen we in drie stappen - ontdek ze hier

Je hoofd is geen bijzaak

Mentale gezondheid vormt meer dan ooit een bepalende factor in het leven van mensen. Een goed en gezond leven begint dan ook bij een gezonde geest. En dat is lang niet vanzelfsprekend in deze drukken en veeleisende tijden. Het is daarom hoog tijd dat onze mentale gezondheid de aandacht krijgt die het nodig heeft. We pleiten voor zorg op maat, die de mens achter de statistieken niet negeert en die betaalbare en effectieve steun mogelijk maakt.

> Lees er hier alles over

Naar een duurzame zorgshift in de gezondheidszorg

De zorgvraag neemt almaar toe, simpelweg omdat we langer leven. Maar de zorgvraag verandert ook. De patiënt wil bijvoorbeeld vandaag zolang mogelijk thuis verzorgd worden, er komen meer chronische zorgvragen en er is meer nood aan geestelijke gezondheid. Ook de behandelmethoden veranderen en maken nieuwe mogelijkheden van zorg nodig.  Daardoor moeten we morgen op een heel andere manier met zorg omgaan.

> Ontdek hier onze duurzame zorgshift

Persoonsvolgende financiering
Stap mee op De Weg Vooruit
Dialoogmoment mentale gezondheid