Een verbindend Europa

Europa is niet enkel een verhaal van staten, markten en bedrijven. Het is eerst en vooral een verhaal van burgers die een Europese identiteit over landsgrenzen heen met elkaar delen. Dat moet zich vertalen in ons bestuur. Er hoeft geen tegenstelling te zijn tussen het lokale, Vlaamse, federale of Europese niveau. Ze kunnen elkaar versterken.

#Veiligheid & justitie

#Gezin & gezondheid

#Slagkrachtige overheid

Europa verbindt

Hoe doen we dit?

• We zorgen ervoor dat de kloof tussen de burger en de Europese Unie verkleint. Door onder meer een sterkere betrokkenheid van de regionale en nationale parlementen bij de Europese besluitvorming en door concrete projecten zoals Interrail en Erasmus te versterken.

• Burgers krijgen meer inspraak over Europa, onder meer door de hervorming van het Europees burgerinitiatief. De drempel (nu 1 miljoen handtekeningen) moet verlaagd worden en het Europees parlement moet hierover openbare hoorzittingen houden.  Dat zorgt ervoor dat zowel de Europese burgers met elkaar verbonden worden en het brengt de Unie dichterbij de mensen.