11 garanties voor een sterk, slim en warm Europa

CD&V wil voortbouwen aan het Europese model dat vrede, welvaart en stabiliteit heeft gebracht. We gaan voor een helder en positief Europees verhaal dat nuchter afweegt waar de Europese Unie een meerwaarde biedt.

#Jobs & koopkracht

#Veiligheid & justitie

#Gezin & gezondheid

#Milieu, klimaat & mobiliteit

Dit zijn onze 11 garanties voor een sterk, slim en warm Europa:

1. Werk moet eerlijk en waardig zijn. Wie hetzelfde werk doet op dezelfde plaats, moet hetzelfde loon krijgen. Voor mannen en voor vrouwen. Zonder sociale dumping. Marianne heeft al heel wat werk verricht met de sociale pijler en de Europese arbeidsautoriteit, we gaan op dat elan verder met Europese minimumlonen, zodat we concurrentie op loonvoorwaarden in Europa tegengaan. We gaan voor een sociale inclusie van iedereen, ook de meest kwetsbaren.

2. Een sterk investeringsplan moet Europese bedrijven nieuwe kansen bieden in de wereldeconomie. Met nieuwe jobs en een Europees transitiefonds voor werknemers die geraakt worden door globalisering en automatisering. Dat wordt gefinancierd door een eerlijke bijdrage van internetgiganten.

3. Een Europees industriebeleid, niet gebaseerd op protectionisme, maar wel op gerichte samenwerking en investering. Zo moet er tegen 2025 een Europese Batterij-industrie opgestart worden om aan de stijgende vraag naar batterijen voor onder andere elektrische wagens te voldoen zonder afhankelijk te worden van continenten zoals China.

4. Met een eengemaakte digitale markt stimuleren we nieuwe bedrijven, ook in Vlaanderen met durfkapitaal voor start-ups en een Europese strategie voor Artificiële Intelligentie. Daarbij staat ook de toegang tot Big Data op de agenda. Nu loopt Europa te sterk achter op andere continenten.

5. In België betalen we tot een derde meer voor elektriciteit dan in de buurlanden. Met een echte Europese energie-unie laten we de prijs dalen en verzekeren we de bevoorrading. Goed voor consumenten en bedrijven.

6. We binden de strijd aan met de klimaatverandering door te investeren in groene technologie, zodat onze kinderen in een gezonde wereld kunnen opgroeien. Europa moet klimaatneutraal zijn tegen 2050, liefst vroeger. Er moet ook een wereldwijd verbod komen op plastiek dat slechts éénmaal gebruikt wordt.

7. Een op drie van alle Europeanen moet vechten tegen kanker in hun leven. We brengen daarom alle onderzoeksgegevens samen in een Europees masterplan tegen kanker. De ambitie is dat Europa deze vreselijke ziekte uit de wereld helpt, we wachten niet meer op de andere continenten. De onderzoeksmiddelen daarvoor verdubbelen we tegen 2024.

8.  We richten een Europese FBI op waar informatie uit verschillende landen wordt samengelegd om terrorisme te bestrijden en te voorkomen dat terroristen kunnen toeslaan.

9. Sterke Europese grenzen hebben de ongecontroleerde migratie naar Europa met 88% doen dalen op drie jaar tijd. We versterken de Europese grens- en kustwacht nog verder met 10.000 extra grenswachters en dat zo snel mogelijk. Liefst tegen 2022.

10. Een Europese cyberbrigade moet ervoor zorgen dat Europese landen zich kunnen beschermen tegen cyberaanvallen. Het beschermt onze democratie. Daarnaast willen we ook bouwen aan een Europees legersamenwerking tegen 2030.

11. Het budget van de EU tussen 2014 en 2020 bedraagt zo’n 1.03% van het gecombineerde EU inkomen, en slechts 2% van alle publieke uitgaven in de EU. Dat is per Belg ongeveer de prijs van een kop koffie per dag. Europa geeft dus minder geld uit dan velen denken, maar het moet efficiënt blijven. Daarom schrappen we meer dan 1000 voorbijgestreefde regels en reduceren we het aantal ambtenaren voor de huidige taken.